Stichting Aria is opgericht op 13 april 2010 en ontstaan vanuit de confrontatie met de nood van de Roemeense Elena Lucaci. In 2008 kwam Elena naar Nederland in de hoop dat zij in Nederland geld zou kunnen verdienen om haar gezin in Roemenie te onderhouden. Elena maakt deel uit van de zogenaamde Roma, de Roemeense zigeunerbevolking.

Het grootste gedeelte van de Roma leeft in in zware armoede. Na omzwervingen kwam Elena uiteindelijk in de supermarkt in Boskoop terecht waar zij de straatkrant verkocht. Wij leerden haar kennen en werden geconfronteerd met de uitzichtloosheid van haar situatie. Geen geld om terug te gaan naar haar gezin, geen toekomstperspectieven in Nederland, maar ook geen toekomstperspectieven in Roemenië.

Wij kregen het op ons hart om Elena te helpen met de ons beschikbare middelen om terug te keren naar haar land en haar gezin. Enkelen van ons hebben haar vervolgens een bezoek gebracht en hebben met eigen ogen de armoede gezien waarin zij met haar familie leefde. Dit motiveerde ons om de nodige middelen beschikbaar te krijgen om Elena en haar familie betere woonruimte te bieden en hen te helpen beter in hun eigen levensonderhoud te kunnen gaan voorzien.

Na Elena breidde de hulp zich uit naar enkele andere Roma gezinnen. Nu richten we ons op de gemeenschap van het dorp Telechiu, waar Elena deel van uit maakt. Een gemeenschap waar Hongaren, Roemenen en Roma wonen.

Zo is gaandeweg Stichting Aria geboren…

Oude huis Elena

Nieuwe huis Elena