De Zomerschool

Augustus 2023 organiseerde Stichting Aria een Zomerschool voor kinderen die niet naar school gaan Het onderwijs was heel praktisch en sloot aan bij de belevingswereld van de kinderen. We hadden oefenschriftjes voor taal en rekenen en de kinderen maakten ook zelf een ‘boekje’, waar ze hun werkjes in konden plakken. We wilden de kinderen in ieder geval laten ervaren dat ze geliefd zijn en kwaliteiten hebben. Dat het leuk is om te leren en samen te werken. Inhoudelijk wilden we de kinderen vertrouwd maken met letters en getallen. De oudere kinderen konden op het laatst hun voor en achternaam schrijven, de uren klokkijken en de cijfers 1 t/m 10 schrijven. Bij de jonge kinderen hebben letters en cijfers (1 t/m 6) geoefend, en de voornaam geschreven. Verder met beide groepen veel gekleurd, geknipt, geplakt, getekend en geschilderd. En natuurlijk spelletjes gedaan zoals lotto, memorie, domino en met lego gespeeld. Ook veel Davar-spelletjes gedaan. Dit zijn spelletjes gericht op het leren van rekenen en schrijven voor kinderen die al wat ouder zijn en nog aan het begin van deze vaardigheden staan. De kinderen waren heel enthousiast! We gaan hier zeker mee door en proberen het naar school gaan te stimuleren.

Het oefenen van letters

Davar spel: Darten op de grond, met flessendoppen. De kinderen gooien flessendoppen in cirkels waarin punten staan en tellen de cijfers bij elkaar op .
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is IMG-20230801-WA0010-1024x768.jpg
Een Bijbelverhaal als dagopening
de eerste keer dat de kinderen lego zien

De gaarkeuken maaltijden:

Elke zondag komen zo’n 30 à 40 mensen uit de Romawijk op de activiteitenboerderij eten.

De gaarkeuken maaltijden worden gesponsord door stichting ‘Max maakt mogelijk’. Deze mensen zijn zeer arm en gaan elke zondag op de activiteiten boerderij ‘uit eten’. Kan je je voorstellen wat een feest dat is!

Huisjes bouwen/renoveren

Dankzij Stichting Max maakt mogelijk hebben we de laatste 2 jaar veel huisjes van oude, zeer arme mensen kunnen opknappen. Eén mevrouw heeft zelfs een heel nieuw huis gekregen, omdat renovatie niet meer mogelijk was. I

Lucretia met kleinzoon in haar oude huis, waar als het regende het water zo naar binnen stroomde
huis voor Lucretia in aanbouw
ook dit huis werd gerenoveerd.

In oktober 2023 is er een jeugdgroep uit Sint Jansklooster gekomen om een huis te bouwen voor Casandra, een weduwe van 22 jaar met 2 kleine kinderen, wiens man vorig jaar verdronk in het stuwmeer bij Telechiu. De jeugdgroep heeft zelf het materiaal voor het huis en hun reis bij elkaar gespaard door auto’s te wassen, bingo avonden te houden. verkopingen te organiseren enz. De samenwerking in de groep en hun begeleiding was dan ook bijzonder goed! Inmiddels woont Casandra met haar kinderen in haar nieuwe huis!

Casandra met haar 2 dochters
huis voor Casandra in aanbouw
De oplevering van het nieuwe huis

Het land bewerken bij de boerderij