VISIE VAN STICHTING ARIA:

Geven en nemen:

Mensen (Roma, Roemenen, Hongaren, Hollanders e.a.) kunnen een activiteit doen op de boerderij van Stichting Ari, met als doel ‘de ziel van de mens te laten zingen’, ieder zoals hij/zij gebekt is.  Op de manier zoals God die persoon in wezen gemaakt heeft en ziet. En dat is prachtig. Niemand hoeft te presteren of beter te zijn dan een ander. Je mag gewoon jezelf zijn.

Presteren of present zijn:

De ‘presentie theorie’van ‘Baart’, toont dat dit geen ‘slap gedoe’ is, maar een wezenlijke houding betreft. Het presteren en ‘doen’ zit diep in onze botten. Leven, jezelf zijn en jezelf geven in relatie met anderen, is voor ons in ieder geval een leerschool en het geeft echt vreugde. Het ‘doen’ blijft, maar niet vanuit het ‘goed willen doen’ liefst beter dan de ander’, maar vanuit een verlangen om ons zelf te zijn, zonder over jezelf of anderen te oordelen. We mogen ‘er zijn’. Niet alleen de mensen, maar ook de dieren en de natuur mogen er zijn. Zo vormt de boerderij van Stichting Aria een bijzondere plek in onze ‘prestatie maatschappij’.

Mensen, dieren, natuur:

Stichting Aria vindt het belangrijk de dieren en het bewerken van de grond te betrekken in deze  wisselwerking van ‘geven en nemen’: Zij zorgen voor ons en wij zorgen voor hen. Ook zij mogen tot hun recht komen zoals ze zijn.  Een varken mag bijvoorbeeld ‘varken’ zijn en is geen ‘wandelend karbonaadje’. Ook hun ziel mag zingen zoals ze gebekt zijn.

Veranderende visie:

Zo in de loop van de laatste jaren hebben veel mensen hun sporen nagelaten in Telechiu in de opbouw van deze ‘visie’.  Zowel mensen met een Christelijke achtergrond, mensen met een holistische visie als andere vreemde vogels. En natuurlijk groeit deze visie nog steeds.