BELEIDSPLAN VAN STICHTING ARIA:

  1. Het scheppen van voorwaarden, waardoor Roma beter in hun eigen levensvoorwaarden kunnen voorzien, alsmede al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe kan bijdragen. 
  2. Inclusie in plaats van discriminatie.
  3. Talenten en vaardigheden van kinderen bevorderen.

De drie onderdelen van de doelstelling overlappen elkaar maar we willen ze toch apart benoemen.

Ad 1: -Door middel van (davar)spelen en creativiteit met kinderen, proberen we het onderwijs te stimuleren. Ook gaan we het gesprek aan met ouders over het belang van onderwijs.

-We helpen met  het opknappen van huisjes zodat aan de eerste levensbehoeften wordt voldaan: een dak boven het hoofd en een bed om in te slapen en een plek om huiswerk te kunnen maken.

-Eén maal per week wordt er een maaltijd gehouden op de boerderij voor mensen die ver beneden de armoedegrens leven. Zo hebben ouderen vaak geen pensioen maar leven van een bijstandsuitkering van zo’n €40,- per maand. Maar ook gezinnen met kinderen hebben het veelal zwaar. Veel gezinnen leven van seizoengebonden arbeid in binnen of buitenland. (bijv. druivenpluk, sinaasappelpluk, wegenbouw, huizenbouw). In de winter ligt dit werk stil en zijn er geen inkomsten. 

-Een maal per maand delen we voedselpakketten uit aan niet mobiele ouderen met een zeer lage uitkering. Ook krijgen zeer arme ouderen hout voor de kachel. Dit wordt gefinancierd door Stichting Max-maakt-mogelijk.

Ad 2: Helaas worden de Roma in Europa nog vaak gediscrimineerd. Stichting Aria wil als een brug zijn tussen verschillende nationaliteiten en daarmee discriminatie doorbreken. Mensen uit verschillende volken (met name Roma, Roemenen, Hongaren en Hollanders) ontmoeten elkaar op de acticviteitenboerderij in Telechiu en kunnen iets voor elkaar betekenen.

Op een zelfde manier wil Stichting Aria wil ook als een brug zijn naar een nieuwe omgang met de aarde. De tijd van het misbruiken van gewassen en dieren door door deze enkel als productiemiddelen te behandelen is voorbij. Het is ons streven om geen chemische bestrijdingsmiddelen meer te gebruiken en dieren goed te behandelen.

Op de boerderij proberen we meer zelfvoorzienend te gaan leven door aardappels en groenten te verbouwen, vruchten en groenten in te maken, brood te bakken en dieren te houden zoals kippen, ganzen en enkele varkens. We betrekken de kinderen uit het onderwijsprogramma bij het werken op het land doos hen een eigen volkstuintje te geven. Ook worden er soms diensten en producten geruild met mensen uit de buurt.

Ad.3: Met het inzetten van onze talenten helpen we elkaar onze talenten te ontwikkelen en uit te delen.

Op de activiteitenboerderij en in de Romawijk hebben we de laatste jaren heel wat activiteiten gedaan. Door de coronapandemie zijn verschillende activiteiten stil komen te liggen, zoals de Engelse les en de kookgroep. De deelnemers zijn gegroeid en hebben inmiddels andere bezigheden. Zo hebben de tienermeiden van de kookgroep nu bijna allemaal zelf kinderen.

Het duidelijkste voorbeeld van het ontwikkelen en uitdelen van talenten zien we bij Dinu en Anca, onze beheerders van de boerderij. Doordat zij zich kunnen ontplooien (landbewerking, koken, kinderwerk, huizen renoveren) en doordat ze anderen hierin meenemen, helpen ze ook weer anderen tot ontplooiing te komen. Dit wordt weer gezien door de omgeving en het werkt als een sneeuwbal die rolt en groter wordt.