Specifieke hulpvragen

Het doel van deze rubriek is, dat mensen uit Telechiu met een specifieke hulpvraag, met een persoonlijke donatie geholpen kunnen worden.

Ciprian

Ciprian heeft lang op deze lijst gestaan, maar is in 2022 ontzettend goed geholpen.

Eerst door samen met zijn familie de beginselen van gebarentaal te leren door Angelique. Dat gaf Ciprian al meer contact mogelijkheden.

Vervolgens kwam er een sponsor:

Dankzij Stichting Hulp aan Oost Europa uit Schaik hebben we Ciprian kunnen laten onderzoeken in een ziekenhuisin Cluj. Uit die onderzoeken bleek dat hij met speciale gehoorapparaten geholpen kon worden. Deze zijn voor hem gemaakt en Cipri kan horen! Hij gaat naar school, begrijpt al veel en leert nu ook praten. Hij is zo blij met deze nieuwe mogelijkheden!

Aria projecten voor in 2023

We sparen voor 2 projecten in 2023. Het eerste project waar we voor sparen is:

Een huis voor Kasandra en haar 2 dochtertjes.

Begin november verdronk Abel,  de man van Kasandra. Kasandra (22 jaar) woonde bij haar schoonfamilie in een dorp in de buurt van Telechiu. Nu is ze weer terug in haar ouderlijk huis met haar 2 dochtertjes van 2 en 1 jaar. In het ouderlijk huis zijn 3 kamers en een keukentje, waar nu 12 mensen wonen. Stichting Aria heeft  2 grote giften gehad, (samen €1100)  zodat we kunnen beginnen materiaal te kopen voor een één kamer woning voor Kasandra en de kinderen. Helpt u mee haar een nieuwe toekomst te geven?

Het tweede project is: Renovatie van de schuur op de boerderij van Stichting Aria. Dinu en Anca wonen op de boerderij samen met hun zoon Vasile, hun pleegdochter Cristina en hun dochter Denisa. Denisa (16 jaar) is getrouwd met Danut en is in verwachting van hun tweede kindje. Ook zij wonen op de boerderij.  Zij wonen dus met 8 personen in het eerste gedeelte van de boerderij, bestaande uit 3 kamers en een keuken. Eerst was één van deze 3 kamers een activiteitenruimte voor de stichting, maar vanwege de gezinsuitbreidingen is deze ruimte sinds de coronaperiode in gebruik door Dinu en Anca en de (klein)kinderen. Er staan alleen nog enkele kasten van de stichting.

Graag willen we de schuur duif- en muis- en water – vrij maken, zodat we daar spullen kunnen opslaan en we daar ruimte hebben om activiteiten te doen.

Geen deur en ramen

Dit gezin met 5 kinderen heeft een stenen huis. Er ontbreekt echter een raam en een deur. De vader verdient echter net genoeg om eten voor het gezin te kunnen kopen. Wie helpt dit gezin verder? Kosten: €225.